Vad som driver mig i mitt arbete? Att det ska vara roligt och utmanade att göra musik, musik som låter bra och låter nytt. Det gäller att hitta rätt nivå för varje sammanhang. Det är klart att det blir olika beroende på vilken ensemble som lägger en beställning och vilka förutsättningar som finns, och då gäller det att känna in rätt nivå. Det handlar mycket om att begränsa sig. Yttre faktorer som repetitionstid, forum för konserter, etc. spelar också in på den konstnärliga processen eftersom det är faktorer som bidrar till ramarna för verket. Det måste vara en utmaning, men det måste också bli bra. Var det Stravinsky som sa att kreativiteten ökar när möjligheterna minskar?
Att söka nya vägar är intressant, men jag försöker alltid på något sätt ha med mig kopplingen till traditionen för att få det nya ”jordat” hos ensemblen och därigenom i förlängningen även till publiken.
Ensembler jag samarbetat med som tonsättare:
Kammarkören Sångkraft
Lux arcticas (2014)
Nya Motettkören (vid Luleå domkyrka)
Människans dagar är som gräset (2013)
Erik Westbergs Vokalensemble
Ouverture (2012)
Dúbito, för kör och ackordeon (2010)
Norrbotten NEO
Baddabah Emerges, för kammarensemble (2009)